Tidsskriftet
Teori og praksis i utdanningsforskning er et vitenskapelig tidsskrift med rutiner for fagfellevurdering.
Tidsskriftet har som formål å bidra til teoretisk refleksjon og fordypning innen utdanningsforskning. Det legger vekt på å publisere arbeider som styrker det teoretiske og metodiske grunnlaget for utdanningsvitenskap, som undersøker utdanningens praksiser og vilkår i ulike kontekster, som gir kritiske analyser av utdanningens rolle i samfunnet og som bidrar til forståelsen av utdanningens historiske, kulturelle og politiske dimensjoner. Gjennom dette ønsker tidsskriftet å stimulere til vitenskapelige diskusjoner som utfordrer etablerte forståelser, introduserer nye perspektiver og inspirerer til videre teoretisk utvikling innen feltet.
Åpen tilgang (diamant Open Access): Tidsskriftet vil være fullstendig åpent tilgjengelig for lesere uten abonnementsavgifter, betalingsmurer eller andre sperrer.
Artiklene vil publiseres under lisensen CC BY (Creative Commons Attribution). Dette sikrer at forfattere beholder opphavsretten, samtidig som innholdet kan deles og brukes med korrekt kreditering.Forfatterne vil beholde opphavsretten til sine artikler, men gir tidsskriftet rett til å være første utgiver. Publiserte versjoner kan fritt tilgjengeliggjøres av forfatterne på egne nettsider eller i institusjonelle vitenarkiver med korrekt kreditering av tidsskriftet.